Resultaten
In mei 2018 toetste het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen eindtermen uit het leergebied Wiskunde in de eerste graad A-stroom. De peiling gaat na in welke mate de leerlingen de eindtermen bereiken voor in het leergebied Wiskunde. De resultaten van dit peilingsonderzoek kan u raadplegen via de brochure en de factsheet.
Inspiratiedag
Op 12 december 2019 vond er een inspiratiedag n.a.v. deze peiling plaats. Bent u zelf op zoek naar inspiratie voor je wiskundeonderwijs? U kan alle presentaties nalezen.
Engagementsverklaring en actieplan
Naar aanleiding van de resultaten van de peiling werd ook een engagementsverklaring opgesteld. In die verklaring beschrijven verschillende onderwijspartners doelstelling waaraan ze vanaf 2020 gezamenlijk zullen werken. Het doel is een verbetering van de beheersing van de eindtermen wiskunde in de 1ste graad A-stroom. Er is onder meer in opgenomen dat de samenwerking tussen onderwijsniveaus, onderwijsactoren en A- en B-stroom gestimuleerd moet worden, dat de wiskundige en vakdidactische competenties bij (kandidaat-)leerkrachten moeten worden versterkt en ondersteund, dat de interne kwaliteitszorg en het beleidsvoerend vermogen van scholen moet versterken en dat de maatschappelijke perceptie van wiskunde moet veranderen.
Volgende partners ondertekenen de engagementsverklaring:
- het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
- GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap
- OVSG (Onderwijsvereniging van Gemeenten en Steden)
- POV (Provinciaal Onderwijs Vlaanderen)
- KOV (Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
- VLHORA (Vlaamse Hogescholenraad)
- GEWU (Groep Educatieve Wetenschappelijke Uitgevers)
De volledige engagementsverklaring kan je hier nalezen:
De stuurgroep Toetsontwikkeling en Peilingen heeft een werkgroep opgericht die de engagementen heeft vertaald in concrete acties. In het Actieplan wiskunde (87.47 KB) "pdf" leest u welke acties de betrokken actoren ondernemen om de kwaliteit van wiskunde in de eerste graad secundair onderwijs te verbeteren.
Paralleltoetsen
Wilt u als school zelf nagaan hoe goed u erin slaagt om de leerlingen efficiƫnt en effectief informatie te laten verwerven en verwerken, dan kan u gebruik maken van de paralleltoetsen. Deze paralleltoetsen meten exact hetzelfde als de peilingstoetsen maar met andere opgaven. U kan deze paralleltoetsen bij uw leerlingen afnemen en gratis een feedbackrapport aanvragen. Het Steunpunt Toetsontwikkeling en peilingen zorgt voor dit feedbackrapport. De overheid kent de resultaten van de paralleltoetsen niet.